woensdag 7 oktober 2015

Etiquette in real life

Nou heb ik al aandacht geschonken aan tips, of eerder, 'zakelijke etiquette', voor Twitter, een blog en een bedrijfswebsite, maar het is natuurlijk ook nog steeds van groot belang je goed te gedragen in het real life sociale verkeer. In andere woorden: hoe ga je met je collega's om? Hierbij dus enkele punten die mijns inziens niet vergeten zouden mogen worden in een zakelijke omgeving.

1. Voel je nooit ergens 'te goed voor'.
Ik heb, in deze tijd van flexibele, tijdelijke banen, al bij en voor verschillende organisaties mogen werken. Maar ondanks dat we nu in die flexibele periode leven en werken, zie ik helaas overal nog uiterst conservatieve, ouderwetse medewerkers. Ik heb het over de über-hiërarchische mensen.
De 'Ik haal geen koffie voor anderen'-collega.
De 'Lieverd, wil jij dit even voor me uitprinten'-werknemers, die exact dezelfde functie als jij hebben.
De 'Wil jij dat taakje oppakken? Ik heb belangrijkere dingen te doen'-ambtgenoot.
De 'Ik wil mijn eigen kantoortje, dat even groot is als de kamertjes waar jullie met z'n vijven in zitten'-confrère.
De 'Ik wil geen standaard smartphone'tje van kantoor, ik wil graag de nieuwe iPhone'-vakgenoot.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo'n mensen irriteren. Dus wees vooral zelf niet zo. Niemand wil zo'n medewerker onder of naast zich en niemand wil voor zo iemand werken. Dus doe dat dan ook vooral niet.

2. Blijf jezelf.
Zoals bij punt 1 al gemeld; de zakelijke wereld is wat flexibeler en vrijer geworden. We werken met tijdelijke krachten, we freelancen in het rond, men wil zich steeds verder ontwikkelen, etc. Nou zou je denken dat het er in deze vrije werkwereld om gaat wat je kan. En niet meer om of je past in het perfecte zakelijke plaatje van bedrijf X. En dan bedoel ik niet passen qua kennis en kunde, nee, ik bedoel echt heel knullig 'in het plaatje passen'.
'Wij zijn jasje-dasje, dus jij moet jasje-dasje'.
'Hier kleedt iedereen zich enorm creatief en dat wordt eigenlijk wel heel erg gewaardeerd...'.
'Ben jij van plan altijd zo gekleed naar werk te gaan? Ok, jij draagt niet standaard een mantelpakje dus..'
En zo meer.
Ja, dit staat zo heel raar, maar echt waar, het komt voor. Ik spreek uit ervaring. En nee, ik draag geen mini-rokjes met naveltruitjes, geen tuinbroeken met plastic laarzen eronder en geen washed spijkerbroeken met Mickey Mouse-shirts erboven (niet naar werk in ieder geval..).
Mijn advies; mocht men tijdens een sollicitatiegesprek aangeven dat van jou verwacht wordt een apepakkie aan te trekken als je daar aangenomen wordt: weiger dan meteen die functie. Blijf vooral lekker jezelf. Want als je op werk een rol gaat spelen, is dat uiteindelijk nadelig terug te zien in je werk.

3. Houd afstand.
De laatste alweer voor vandaag: Collega's zijn geen vrienden. Hartstikke leuk als dat in een exceptioneel geval wél zo is, maar over het algemeen 'moet je er maar het beste van maken met z'n allen'. Probeer dan ook niet 'koste wat het kost' vrienden te maken. Tuurlijk, de sociaal gewenste gesprekjes bij het koffie-automaat zijn aardig, de vrijdagmiddagborrels zijn een leuke gelegenheid weer even te koetjes-en-kalfjes-kletsen met de mens achter de collega en vergeet ook zeker niet de bedrijfsfeestjes, waar je echt wel iets meer van jezelf mag laten zien dan normaal op kantoor. Maar hou het (in de meeste gevallen) dan ook daarbij. Ga niet meteen een knutselclubje buiten werk oprichten. Drie keer per week samen sporten met je collega is misschien iets te veel van het goede. En spreek vooral ook nooit zomaar uit dat je 'naast een collega ook een beste vriend(in) hebt gevonden'!
Zulke dingen kunnen afschrikken of je komt wellicht iets te dicht bij elkaar. Mocht er dan in dat knutselclubje wat gigantisch mis gaan tussen jullie; je kan niet volledig breken met die 'vriend(in)', want je ziet elkaar tóch wel weer, op werk! En met lood in je schoenen naar werk gaan vanwege die scheve vriendschapsrelatie met je collega.. Nee, daar wordt niemand gelukkig van.

Kortom, goed werk leveren in een bedrijf met meerdere medewerkers vraagt het nodige van je. Je bent, in meer of mindere mate, afhankelijk van de aanwezigheid van je collega's. Hopelijk helpen bovenstaande tips je om je zowel sociaal te gedragen als jezelf staande te houden op je werk. Zoek die balans en geniet vervolgens van je werk en je collega's. Je zult zien; zij genieten dan ook meer van jou! :)

Zie www.tekstyl.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten