dinsdag 4 augustus 2015

Zwart versus wit?

Het weer in Nederland: Gister wilde ik niet naar buiten, omdat het mij net iets te warm was. Vandaag blijf ik liever binnen, omdat die regen mij niet zo aan staat. Óf het is gloedje heet óf het valt met bakken uit de lucht. Maar nee, daar klagen wij niet over; wij zeeklimaatlanders moeten maar gewoon flexibel zijn.

Dat flexibele kan soms best lastig zijn. Want tegenstellingen zijn niet zo simpel als ze klinken. Bij een tegenstelling denk je al snel aan zwart-wit-denken. Het-één-of-het-ander. Zon of regen. Maar bij veel tegenstellingen die ik tegenkom moeten vaak allebei de opties gelden..
Lastig? Laat het me je uitleggen.

Neem nou het verkeer. Het is uit den boze om op de fiets oordopjes te dragen om een lekker muziekje te luisteren, want dan zou je als fietser het overige verkeer niet kunnen horen. En dat is gevaarlijk! Helemaal mee eens. Het is al gevaarlijk genoeg op de weg.
Maar wat creëren een stelletje techneuten (die waarschijnlijk nog nooit op een fiets hebben gezeten) tegenwoordig?
Geruisloze auto's!
Daar fiets je dan, heel veilig, zonder oordopjes in, om het verkeer te kunnen horen. Er lijkt niks aan de hand, geen verkeer in de buurt, terwijl opeens - NJJIIIEEEOEW - een auto je scheerlings passeert! (Dat 'NJJIIIEEEOEW' is dus de beweging, niet het exacte geluid. Dat geluid voeg je er in je hoofd aan toe. ^_^)
Rare tegenstelling, maar de wereld van tegenwoordig vraagt om beide: de fietser moet alert zijn en mag geen muziek luisteren, terwijl de autorijder geruisloos over de straat mag sneaken.

Ander voorbeeld: Er raken steeds meer mensen werkloos. We willen allemaal, waaronder de overheid, deze mensen graag weer aan het werk hebben. Maar wat is dé trend tegenwoordig?
Automatisering!
Een tegenstelling van jewelste. Maar beide volstrekt waar.
Kassajuffrouwen in de supermarkt worden vervangen door handcomputers waarmee de klant zelf zijn boodschappen kan scannen. Conducteurs worden vervangen door OV-chipkaartpoortjes. Postbodes worden straks alleen nog maar ingezet voor pakketjes, omdat alle post tegen die tijd digitaal verstuurd wordt.

En dan nog de leukste. Uit onderzoek is gebleken dat men niet te veel wil betalen voor producten. We kiezen graag voor aanbiedingen, koopjes, deals. Men koopt liever een voordeelpak rijst voor een lagere prijs in plaats van een heel klein beetje A-merk rijst voor een veel hoger bedrag. Ok, te begrijpen, en herkenbaar.
Maar uit onderzoek is óók gebleken dat we voor luxe artikelen juist bewust méér willen betalen. Zelfs-al-weet-de-consument-dat-het-product-gelijk-is! Dus zelfs als men weet 'Kaviaar Y is exact dezelfde kaviaar als Kaviaar Z', dan kiest men toch liever voor de duurdere kaviaar in het mooie doosje, met de exclusieve naam, dan voor (DEZELFDE!) goedkopere kaviaar in het minder charmante doosje met de pseudo-chique naam.
Hele rare tegenstelling dit. 'Gierig, bij goedkope producten' versus 'Kwistig, bij luxe artikelen'. Wiskundig een logische correlatie - Y (aanzien product) wordt groter, dus X (betaalgrens consument) ook -, maar voor de menselijke psyche lijkt dit ontzettend omgekeerd evenredig.

Zwart-wit denken kan dus niet altijd opgaan. Nu klinkt dat cliché, maar ga bij jezelf maar eens na hoe vaak je toch bewust al bij voorbaat één uiterste kiest. Maar het blijkt nu dus wel dat soms béide uitersten van een tegenstelling net zo waar zijn als het feit dat ik nu al twee dagen 'buiten' vermijd, omdat het me dan weer te warm is en dan weer te nat.. En een grijze guldenmiddenlucht? Nee, dat trekt me ook weer niet... Aaargh! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen