maandag 10 augustus 2015

Fun with Food - part 2

Altijd fijn, zo'n actie van de Albert Heijn. (Ha, dat rijmt! Onbewust, echt!) Paar zegeltjes sparen en de tweede persoon mag gratis van een 3-gangen-diner genieten. Daar maken wij uiteraard graag gebruik van!

Deze actie van de Albert Heijn biedt ruime keus in restaurants in Arnhem. Wat goedkopere, wat duurdere; voor ieder wat wils. Vriendjelief en ik besluiten voor Villa Velperweg te gaan. Nog nooit gegeten.

De ontvangst is hartelijk (reserveren was verplicht). We worden naar ons tafeltje gewezen. Mooi naast een grote vaas, die het zicht tussen ons tafeltje en de weg ietwat doorbreekt, waardoor we eigenlijk amper merken dat we naast de drukke Velperweg zitten. Aan de andere zijde van ons tafeltje het mooie grote pand; de villa.

Als de menukaart naast ons tafeltje wordt neergezet, wordt duidelijk vermeld dat wij met onze Albert Heijn-zegeltjeskaart 'gewoon mogen kiezen uit het standaard aangeboden 3-gangen-menu'. Geen apart (karig, kleiner, minder speciaal) menuutje voor het AH-zegeltjes-volk dus. Netjes!
Die menukaart is trouwens wel een punt van vermelding: het is een erg leuk ding - een grote, smalle, houten plank, waarop met krijt alle opties geschreven zijn, inclusief de 3-gangen-menuprijs - maar die plank wordt voor elk gezelschap tegen een aangrenzend tafeltje gezet. Als het rustig is, geen probleem, maar toen alle tafeltjes vol zaten en de laatste gasten de menukaart wensten in de zien.. Ai. Je kan natuurlijk geen grote houten menukaart tegen het tafeltje van reeds gearriveerde/etende/borrelende gasten aanzetten! Een ober ervoer dit probleem zichtbaar ook, maar loste dat praktisch op door een lege stoel schuin naast het tafeltje van het stel neer te zetten en de menukaart daar tegenaan te laten leunen. Goede improvisatie, maar dit was duidelijk wel een puntje waar niet veel eerder stil bij gestaan is door het personeel.

Terug naar het menu. Als pré-hapje gaan we beide voor de 'aperatiefhapjes deluxe'. Ik kies vervolgens voor een carpaccio vooraf (met knapperige kappertjes), een eendenborst (met port-sinaasappelsaus) als hoofd en een citroentrio na. Vriendjelief gaat voor de kreeftenbisque, taartje van pulled pork en rode vruchten (met merengue en vanille hangop).

Als drankje kies ik een droge witte wijn van 'eigen label'. Een makkelijk, lekker wijntje. (Oei, ik mag volgens een eerder gevolgde wijncursus het woord 'wijntje' niet meer gebruiken, maar ik vind het hier toch gezelliger klinken, dus ik blijf erbij. ^_^)
Over de dranken gesproken: de wijnen staan (wederom met de prijs erbij) helder uitgeschreven op een krijtbord voor de villa. Dat is prettig! Even een sprongetje naar het dessert: vriendjelief en ik willen een muscat bestellen, maar die hebben ze niet. De gastvrouw wijst ons vriendelijk op twee opties, waarvan wij de zachtzoete, licht bruisende moscato kiezen. Heerlijk!

Het eten arriveert. De aperatiefhapjes zijn grappig, maar niet heel bijzonder. Een kalfslapje met chutney, couscous met een groentetje erop, en een sushirolletje. Smaken op zich ok, maar na de heerlijke beschrijving van het gerecht '3 kleine, leuke hapjes om uw smaakpapillen alvast wat te laten prikkelen', had ik toch iets meer verwacht aan spanning/creativiteit/smaaksensatie.

Door naar de overige gerechten van het menu: de borden zijn prachtig opgemaakt, worden correct voor je neergezet (evenals de bierglazen, die vriendjelief bestelde) en liggen bóórdevol met voedsel. En eerlijk is eerlijk; alles smaakt goed! Ja, alles. Ik ben zo'n vriendinnetje die ook van alles wat haar vriendje besteld heeft, een hapje wil proeven. Dus ik héb alles geproefd en vond alles goed smaken. De gerechten en de bereiding ervan zijn echter niet erg bijzonder (al vond ik de knapperige kappertjes bij de carpaccio wel èrg verrassend en lekker), maar voor € 32,50 per 3-gangen vind ik het prima gerechten en ach, Villa Velperweg bestaat ook nog niet zo heel lang, dus misschien dat de overstap naar wat spannendere hapjes/ingrediënten/bereidingswijzen nog moet komen.
Over die grote hoeveelheid van voedsel; een strenge criticus zou kunnen zeggen dat die kakofonie aan dingen op het bord ietwat overdone is en dat het de klasse van een gerecht en het restaurant geen goed doet. Daar is iets voor te zeggen. Naast mijn eendenborst liggen er smalle stroken wortel, wat boontjes, wat erwtjes, wat minibloemkooltjes, een groene spread en een aardappelspread op mijn bord. Daarnaast wordt er nog een bakje friet (inclusief mayo, dus geen geneuzel van dat die nog apart besteld/betaald moet worden) en een bakje salade (met rozijntjes, erg lekker!) op onze tafel gezet. Veel dus, heel veel. Maar mij hoor je daar niet over klagen. Lekker veel voedsel. Lekker en veel. Daar is toch niks mis mee? ^_^

Naar binnen voor een toiletbezoek en om te betalen. Ook binnen ziet het er netjes en correct uit. Het toilet is schoon en degelijk, niet chique. Bij het afrekenen word ik goed en vriendelijk geholpen. Niet pretentieus, maar gewoon goed beleefd en oprecht geïnteresseerd in hoe onze avond bevallen is.

Kortom: Villa Velperweg is een fijn restaurant, met lekker, doch niet-zo-bijzonder eten, en een prettige bediening. Hier kom ik zeker nog eens terug! Maar eerst nog even die 3 andere volle Albert Heijn-zegeltjeskaarten opmaken..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten