woensdag 1 juli 2015

Heet

Ok, ik trok het in de felle zon vandaag tot 13.15 uur, maar toen moest ik er toch echt uit. Dat zei zowel mijn hoofd, mijn huid, als mijn kat. Laatstgenoemde wilde ook wel weer graag naar binnen. Het voelt echter wel raar; buiten schijnt een stralende zon, maar binnen is het pikkedonker (omdat ik de gordijnen dicht laat, zodat het nog een béétje koel blijft hier). En ik kies ervoor in het donker te gaan zitten. Op de mooiste dag van het jaar.

Maar goed, dit wordt geen blog waarin ik de zeurende Nederlander ga uithangen. Nu ís het uiteindelijk mooi weer; dan ga ik ook niet klagen.

Dat het nu zo heet is, doet me trouwens wel denken aan hoe heet ik het gister kreeg tijdens het lezen van een artikel. Heet van woede was dat.
Het artikel ging over een man in België die 7 jaar geleden werd vrijgesproken, maar tóch in de gevangenis werd gestopt. Niemand leek de fout door te hebben; zowel de verdachte, de advocaat, de gevangenis of justitie niet.
Tot zover vond ik het verhaal een beetje ongeloofwaardig en vooral grappig, maar toen werd vermeld om welke reden de man was vrijgesproken toentertijd. Hij werd vrijgesproken op basis van artikel 71: Onweerstaanbare drang.

Ik vond het nogal spannend klinken, dus ik ging te rade op internet. Ik vond het volgende:
'Artikel 71 stelt dat er niet van een misdrijf wordt gesproken wanneer de dader in staat van geestesstoornis was of wanneer hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan.'

Nou vind ik het excuus 'geestesstoornis' bij delicten altijd al wat vervelend. Het lijkt er in mijn ogen namelijk heel vaak op dat de kaart 'Ik wist niet wat ik deed/ik kwam plotseling in een psychose terecht/ik had een black-out/ik ben psychisch beschadigd/o.i.d.' gespeeld wordt, terwijl de dader donders goed wist wat hij deed. Heel jammer vind ik dat.

Maar wat mij nog veel meer verbaasd, is het tweede stuk van het wetsartikel: 'gedwongen worden door een macht die je niet kunt weerstaan.' Let op: we hebben het hier niet over een macht in de vorm van een persoon of instantie die jou verplicht iets te doen. We hebben het over je eigen psyche. De stemmetjes-in-je-hoofd.

Wat ik hier vooral betreurenswaardig vind, is dat 'onweerstaanbare drang' nu voor mij samenhangt met criminaliteit. Terwijl ik - toch echt geen crimineel - die woorden best vaak op mezelf betrek!

"Ja, sorry dat die zak chips nu al leeg is, maar ik voelde zo'n onweerstaanbare drang om door te eten!"
"Hoezo raar dat we weer een vakantie naar Disneyland geboekt hebben? Dat is gewoon die onweerstaanbare drang!"
"Ik heb zo'n onweerstaanbare drang lekker op een terras te gaan zitten en heel veel biertjes te gaan drinken! Proost!"
"Geen zin? Maar mijn onweerstaanbare drang dan..?"

Kortom: iedereen heeft wel eens een onweerstaanbare drang. Criminelen dus ook.
Maar onder bovenstaand lijstje past gewoonweg niet een zin als:

"Tja, het leegroven van die huizen en daarmee meteen wat ernstige slachtoffers maken.. Ja... Dat kwam door een onweerstaanbare drang! Ja! Niks aan te doen dus! Ik moest wel! Ja. Van die drang ja..."

Dus ik denk: Neen. Bewaar de woorden 'onweerstaanbare drang' voor leuke dingen, zoals lekker eten, luxe reisjes en fijne momenten. En geníet juist van hetgeen we 'onweerstaanbare drang' noemen!
Maak er allemaal wat moois van deze fijne dagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten