dinsdag 12 mei 2015

Marketing door of voor je bedrijf?

Dit blog begin ik maar meteen met een directe stelling: vrijwel alles gebeurt tegenwoordig online.
Nu zullen er voor- en tegenstanders van deze uitspraak zijn, en daar kan weer een geheel blog aan gewijd worden, maar ik heb het denk ik toch echt wel bij het juiste eind, dus ik wil verder gaan op: vrijwel alles gebeurt online. :)
Ga maar eens bij je zelf na: mail, whats-app, producten bestellen, reviews lezen, reserveringen voor dinertjes maken, vakanties boeken, noem maar op.

Wat ook vaak online gebeurt is het bekijken van bedrijven. Wat doet een bedrijf, waar staan ze voor, welke sfeer ademt hun website en hoe profileren ze zichzelf op social media? Allemaal belangrijke punten, zeker, maar over laatstegenoemde wil ik even een uitstapje maken.

Het is mijns inziens namelijk niet eens zo heel interessant hoe je jezélf als bedrijf presenteert op Twitter of LinkedIn, het gaat erom wat je klanten over jou viraal de wereld in helpen, en nóg belangrijker: wat schrijven de medewerkers!
Als bedrijf voelt het heel logisch een anonieme medewerker in te huren/aan te nemen die onder naam van het bedrijf weetjes, aanbiedingen of gewoonweg algemene informatie diverse social media opgooit. 'Bedrijf X bestaat dit jaar 50 jaar', 'Ga nu naar onze website voor nieuwe aanbiedingen', 'Wist je dat product X glutenvrij is?'. Dat werk.

En hier wil ik mijn tweede directe stelling opwerpen: heel leuk allemaal, die posts, maar het is vluchtig en anoniem, dus Werkt . Maar . Amper! De oplossing? De medewerkers!
Zie het verschil:

Bedrijf X tweet: '#BedrijfX bestaat dit jaar 50 jaar'
versus
Medewerker Y tweet: 'Feest op werk! Vandaag bestaan we al 50 jaar! :D #Proost! #BedrijfX'

Dat lijkt me duidelijk.
Mijn tip: Investeer dus niet te veel in alleen een anonieme internetmedewerker, maar betrek zo veel als mogelijk àl je medewerkers in het online verkeer. Levert meer op. #Echtwaar. #Tekstyl ;)

2 opmerkingen:

  1. Of een (potentiële) klant zet op Facebook: Kom ik vandaag helemaal met de fiets langs bij bedrijf X, hangt er een briefje op de deur 'Gesloten i.v.m. 50-jarig jubileumfeest'. Nou jaaaaa zeg #waardeloos #bedrijfX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee nee nee, als goed bedrijf zorg je dat de klant post: 'Grote dank aan #bedrijfX! Kom ik daar voor kwestie/productY, blijken ze 50 jaar te bestaan en kreeg ik zelfs een glas champagne!!

      Verwijderen