maandag 18 mei 2015

Aiaiaiai

Elke zondagavond kijk ik even in mijn agenda om te zien wat ik voor de komende week allemaal gepland heb. Voor deze week stond er niet veel, behalve een melding op de dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagavond.. Enkelen zullen direct begrijpen dat we het hier hebben over... Het Eurovisie Songfestival!

Ja, ik kijk vrijwel elk jaar naar het Eurovisie Songfestival. Laten we het een guilty pleasure noemen.
Vind ik de liedjes mooi? Meestal niet. Vind ik de outfits (voor alle leeftijden) correct? Nee, vaak eerder verre van. Vind ik de creatieve deelnemers grappig? Nee, juist irritant.
Maar vind ik het Eurovisie Songfestival het kijken waard? Ja!
Omdat ik in de afgelopen tijd veel scheve gezichten mijn kant op kreeg toen ik zei dat ik het dit jaar weer ging kijken, wil ik toch even intellectueel uiteenzetten waaróm het ESF kijken de moeite waard is. ^_^


Het gaat namelijk niet eens zozeer om die liedjes, outfits of creaturen, nee, het gaat om het spel. Het hele gedoe eromheen.
Dat begint al maandan van te voren. Het land dat het voorgaande jaar heeft gewonnen zet alles op alles om de aankomende keer een prachtshow neer te zetten. Zit het land in een crisis? Balanceert het land op het randje of het wel of geen derdewereldland is? Ontvangt 80% procent van de inwoners in dat land nauwelijks een inkomen om de basisbehoeften mee te betalen?
Maakt allemaal niet uit joh! :D De hele staatskas wordt gewoon eventjes geplunderd om een gigantische concertzaal te bouwen inclusief bewegende schermen, lampen, vuurwerk, fonteinen, dansers, camera's, slingers, ballonnen, confetti, etc. etc.

Maar los van het kwakkelende land en al haar zielige bewoners: dankzij de productie van zo'n ESF-feestje zet het land zichzelf weer op de kaart! En laten we er dan maar vanuit dat dit het land en haar bewoners uiteindelijk ten goede komt, hè.. :)

Maar goed, los van deze politieke keuzes (en uiteraard die hele grap van de televoting, buurlanden die elkaar opeens heel leuk vinden, en dat België ons dan nog altijd maar een magere 'six points' geeft) is vooral de tijd kort voorafgaand aan dé avond interessant. Het is namelijk een staaltje marketing van jewelste. Neem nou 'de jurk'. Ja, die jurk van Trijntje. Of je hem nu mooi of niet vindt: die ontwerper heeft dé perfecte jurk gemaakt, want zodra de jurk bekend was, is het uren, danwel dagen, Trending Topic geweest!


Sommige mensen denken dan dat dat slecht is en maken meldingen als 'Mensen, hou op; alle aandacht gaat nu naar de jurk i.p.v. naar Trijntje of haar liedje!'. Maar dat is.juist.de.bedoeling! Dat liedje kennen we inmiddels wel. En Trijntje ook. Want de media gaan snel! Toen bekend was dat Trijntje 'ons' ging vertegenwoordigen, was dát 2 dagen nieuws. Toen het liedje bekend was, werd daar enkele dagen over gerept. Hoe zorg je er dan voor dat Trijntje (lees: Nederland) tóch de aandacht vast blijft houden tot en met de avond van het ESF? Geef haar een spannende jurk!
Hele goede marketing dus! Ik weet alleen helaas niet wie het meesterbrein hierachter is. Ontwerper Tycho Boeker? De agent achter Trijntje? Het marketingteam achter ESF-Nederland? Trijntje zelf? De overheid? Wim-Lex?! Geen idee..

Maar nu voel ik dat velen die hele jurk-manie al achter zich hebben gelaten. Oud nieuws! Been there! Dus... wat nu te doen..?
Wat denken jullie? Zal ze haar haar plotseling platinablond verven? Volledig naakte dansers het podium op laten rennen tijdens haar nummer? Eén couplet in het oud-Nederlands gaan zingen? Of gewoonweg volop winnen? :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten