vrijdag 14 maart 2014

Series

Voordat het straks écht veel te lekker weer is om alleen al aan binnen zitten te kunnen dénken, wil ik het even hebben over tv-series. TV-series zijn er tegenwoordig in alle vormen en maten. Tenminste, alles lijkt wel enorm veel op elkaar en alle series kun je denk ik in slechts 2 à 3 soorten verdelen, maar ik wil zeggen: er zijn er ontzettend veel. Je kan bijna niet anders dan minimaal één serie volgen.

Nou ben ik niet zo van de huidige series. Dit omdat iedereen ze zo 'totally geweldig' vindt. Als iedereen elkaar napraat en helemaal voor dat éne ding gaat, dan kruipt er juist een gevoel in mij omhoog daar volstrekt tegenin te gaan. Ik kijk hippe series daarom liever minimaal een jaar nadat de rest ze gezien heeft. Leuke vorm van napret. Nadeel is wel dat ik dan op dit moment niet kan meepraten over Wie nu Die Mol toch is, met welke vrouw die man in Divorce nu weer is vreemdgegaan en welke stoere activiteit de Expedisten van eiland Robinson nu weer moesten volbrengen. En dan heb ik het alleen nog maar over typische Nederlandse series.

Een ander duidelijk 'soort' van tv-series zijn de kookprogramma's. Vooral NET5 is hier gek op. Masterchef 'ergens in de wereld', My Kitchen Rules, Smaken Verschillen, zo'n australisch grietje die in een handomdraai heerlijke gerechten op tafel zet; als je wilt kun je uren achter elkaar naar kookprogramma's kijken. Omdat ik zelf nou niet bepaald de keukenprinses in huis ben, wil ik zo'n programma's ook nog wel eens kijken. Ideetjes opdoen en zo. Maar als ze de ingrediënten erbij pakken (kruidje van dit, takje van dat, snufje van zus, theelepeltje van zo) en de tools op tafel uitspreiden (7 verschillende messen, 5 snijplanken, zowel de knoflookpers als de keukenmachine als de blender als de staafmixer als de elektrische appelboor en ga zo maar door), dan haak ik af. Helaas heb ik dan al wel dusdanig zin gekregen in lekker bereid en overheerlijk smakend voedsel, dat we uiteindelijk eindigen bij een restaurant in plaats van aan onze eigen eettafel. Ja, kookprogramma's zijn dus vooral duur voor mij, heb ik maar geconcludeerd.

Dan maar series proberen te kijken die niets met eten te maken hebben. In tegendeel! Series vol afgehakte lichaamsdelen en bloed en zo! Denk aan CSI 'ergens in de wereld', Bones, Dexter. Heerlijk! Van zo'n series kan ik echt genieten. Het zet je aan het denken over de vermeende criminelen, zoals de ouderwetse 'whodunnit'-films deden, maar dan verdeeld in afleveringen van een hapbaar klein uurtje.

Leuk, series waarbij je een beetje gaat nadenken; dat kan vast nog beter, dacht ik! En dus zijn we een ruime tijd geleden gestart met Game of Thrones.

???

In het begin was het nog wel leuk, met de Lannisters en de Starks en drakenvrouwtje Targaryen. Maar nu we inmiddels bij seizoen 2 (of 3, misschien ben ik het spoor al eerder kwijtgeraakt) zijn aangekomen, weet ik écht niet meer wie nu achter wie aan zit, wie nu stiekem toch wél goed (of was het nou slecht) blijkt te zijn en wat de rol van 'onze' Carice nou eigenlijk toevoegt, behalve wat extra naaktscènes..
Helaas, zo'n series moeten het voor mij dus ook ontgelden.

Ik kom dus toch snel weer uit bij de typisch Hollandse series. Zoals elke woensdagavond: Tussen Kunst en Kitsch. Rustig vanuit onze luie bank naar mensen kijken die denken een heel kostbaar dingetje op zolder te hebben gevonden. Vermaak! En toch heeft ook deze serie spanning, want elke keer als spontane, blije Nelleke van der Krogt iets kostbaars *HUP* oppakt, slaat mijn hart om.. Dat móet een keer misgaan...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten