maandag 24 maart 2014

Naakt

Hm, nou vraag ik me af of mensen dit blog lezen omdat ze wel vaker mijn blogs lezen en dus louter zin hebben in een blog van mij óf omdat ze het woord 'naakt' zien staan en een spannende tekst en/of plaatjes verwachten..
Helaas voor groep nummero 2: het wordt gewoon een typisch Paulablog, zonder spannend naakt.

Nou, voor dat overgebleven handjevol mensen: afgelopen weekend ben ik op twee verschillende manieren met naakt geconfronteerd. De eerste keer was heel erg bewust. Ik heb vrijdag namelijk een heerlijk dagje doorgebracht in Thermen Bussloo. Nou ga ik wel vaker naar de sauna, dus ik vind het stukje bij beetje minder moeilijk om en plein public naakt rond te lopen en ik vind de andere naakten ook geen ramp. Ik let er eigenlijk amper op. Maar ook al let ik er niet op, in de zin van of ik ga kijken hoe groot, klein, mooi of scheef iemands lichaam (of lichaamsdeel) is; je zíet de mensen wel. En bij 'zien' hoort, hoe slecht dat soms ook is, onbewust 'een mening hebben over'.

Dat werd me vooral duidelijk bij de tweede keer dat ik met naakt geconfronteerd werd. Gisteravond. Ik was wat aan het zappen en kwam langs het programma 'Adam zkt Eva' op RTL5. Ik heb denk ik maar twee minuutjes gekeken, maar ving de woorden "Ja, hij is wel.. euh.. ja.. groot, hihi!" op van de 'Eva' in kwestie en de 'Adam' deze aflevering wist niks leukers te zeggen dan "Tja, er zit wel veel overtollig vet aan, maar dat hoeft misschien niets uit te maken..".

Ok, niet mijn programma dus. Maar wél eerlijk. Want tuurlijk heb je een mening over elkaars naakte lichaam. Dat heb je ook over elkaars kleding, haardracht en bril, dus het zou gek zijn als we naakt opeens alles mooi zouden vinden of nog gekker; opeens veel onverschilliger zouden worden in smaak.
Waar het mij vooral wringt bij dit programma is het idee: 'Als je elkaar voor het eerst ontmoet in je blootje, je je niet meer kan 'verschuilen' achter zoiets als kleding. Je bent puur en alleen 'je ware ik' en zal dus ook elkaar écht moeten leren kennen, omdat kleding niks weg kan geven'. Het idee wordt hier dus geschetst dat je identiteit vooral zichtbaar is door kleding. Maar daar twijfel ik ten zeerste aan..

Misschien komt het omdat ik regelmatig bezoekjes aan sauna's breng, maar ik weet inmiddels volgens mij toch heel goed te vertellen welk soort mens naast mij in een stoomcabine zit! Om dat in te kunnen schatten heb je namelijk helemaal geen kleren nodig! Aan de manier waarop iemand loopt, zit of praat, kun je echt al wel vertellen of het een introvert, extrovert, trots, verlegen, alternatief of bijvoorbeeld zakelijk iemand is! En uiteraard heb ik dat wel eens gecontroleerd door te kijken welke kleding ze vervolgens in de kleedruimte weer aantrekken en in welke auto ze stappen. En jawel, mijn vermoedens werden bevestigd. Het hele 'idee' achter 'Adam zkt Eva' vind ik daarom niet helemaal kloppen. Maar ja, je wilt als RTL5 zijnde een programma met naakte mensen toch verantwoorden op de een of andere manier, dus dan is zo'n theorietje wel aardig.
Het zou wat zijn zeg, als mensen gewoon gingen kijken naar naakte mensen op tv, puur en alleen omdat het kan! Nee hoor, wij RTL5-kijkers, ik noem gelukkige stellen en ouders met kindjes, zijn zo niet.. toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten