donderdag 27 februari 2014

Fun with Fabrics - part 4


Nu het zonnetje ons weer steeds vaker komt verblijden, vind ik het wel weer tijd voor een Fun with Fabrics! Want wisseling van temperatuur betekent wisseling van kleding. En dus ook: andere stoffen!

Het moment van 'de wissel' verschilt per persoon. De één loopt nog in een dikke winterjas, inclusief sjaal, handschoenen en een muts, terwijl de ander al zonder gene de zomerjas omslaat. Ik zit er zelf altijd een beetje tussenin. Ik kies nog veilig voor de warme en lange broeken en truien, maar durf (hetzij schoorvoetend) steeds iets meer huid te laten zien. Mouwtjes opstropen, tóch maar het truitje zónder col aantrekken en kiezen voor mijn lage schoentjes in plaats van mijn winterboots met vacht aan de binnenkant. Ook de kleuren mogen weer wat feller en blijer. Zo'n wissel heeft bij mij altijd wat tijd nodig, maar ach, het is toch nog pas februari..

Dat doet me denken; het is nog niet eens zo lang geleden dat ik in mijn vorige Fun with Fabrics schreef over diverse (fleece-/bont-/alpaca-)kleedjes voor de koude avonden! Hm, de seizoenen veranderen tegenwoordig wel heel snel, lijkt het.. Maar dat is een andere discussie. Nu wil ik het hebben over dé stof waar je niet omheen kan als het ook maar íets warmer wordt: linnen.

Vooral mannen zijn er gek op. Hippe mannen. Volgens mij zie ik in de lente/zomer elke dag wel een man voorbij lopen met een witte (of nee, 'schelp-rook-beige-blanke') linnen broek met daaronder knalrode schoentjes. Of kanariegele. Of gifgroene. In elk geval: hip. Maar niet zomaar hip; hip op een natuurlijke wijze nog wel!

Linnen wordt namelijk gemaakt uit de plant vlas. Na het trekken (oogsten) wordt het vlas gedroogd. Daarna wordt het vlas 'geroot' door het uit te spreiden over het veld, waar het gedurende enkele weken wordt blootgesteld aan regen, dauw en zonneschijn. Vervolgens worden de vezels middels 'zwingelen' en 'hekelen' (ik heb dit van Wikipedia geplukt, dus vraag me er niet naar..) gescheiden van het stro. Korte vezels (de touwvezels of lokken) worden gebruikt voor het spinnen van touw en grove garens; de fijne, lange vezels (het lint) leveren uiteindelijk het fijnste linnengaren op. Het stro wordt gebruikt voor het persen van platen voor de bouw.

 
Nou worden doodgewone spijkerbroeken ook van een natuurproduct, katoen, gemaakt, maar het mooie bij linnen is, is dat het zo zíchtbaar natuurlijk is. Het liefst nog met onvermalen donkere sprietjes stro verstopt tussen de witte vezels.
Het enige probleem is dat je bij linnen wel heel erg zeker moet weten dat het supermooi weer is. Neem deze week; gister was het prachtig, vandaag wordt er plots tóch weer regen verwacht.. En dan draag ik toch liever een donkerblauwe spijkerbroek van katoen, dan een witte broek gemaakt van luchtige vlasvezels... *exposed*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten