dinsdag 6 augustus 2013

Weer een boek erbij...

Welk trendy blad ik tegenwoordig ook opensla, of welk hip praatprogramma op televisie ook voorbijflitst: er komt een versbakken schrijver aan het woord die een boek op de wereld heeft gezet. Allerhande boeken verschijnen dagelijks, over het moederschap, bankzaken, moestuintjes maken, cupcakes, cakepops of andere lekkere zoetigheden bakken, je eigen bedrijf beginnen, kantklossen en breien, biologisch uit eten, noem maar op!

Nu vraag ik me af: worden die boeken wel gekocht en gelezen? Kunnen we tegenwoordig niet al spreken van een overkill aan schrijfels? Iedereen waant zichzelf 'auteur' omdat ze leuke ideetjes weten te bundelen in een hardcopy kaft.
Blijkbaar is er behoefte aan, want men blijft boeken op de markt brengen! Zelf betrap ik me er nota bene ook wel eens op, dat als ik door een boekenzaak slenter, ik mijn oog onbewust laat vallen op verrassende boekjes over leuke alledaagse dingetjes. Een makkelijk doorbladerboekje, met leuke foto's, anekdotes en tips.. Toch even bladeren en hup, voor ik het weet heb ik weer een boekje gekocht, puur voor de heb, gewoonweg omdat het leuk en licht leesvoer is..

Maar dan nog: waarom al dat geschrijf? Waarom al die woorden delen met anderen? Zitten wij daarop te wachten? Zitten de boekenwinkels al niet vol met oude, zware, diepgewortelde, gegronde literatuur?
Wat is dat toch wat woorden van 'de gewone mens' met je doen?

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me weer: schrijven is een win-win-situatie. De lezer vindt het leuk woorden tot zich te nemen. Zeker wanneer hij zich erin herkent, wanneer hij er om kan lachen of erover na gaat denken. Wanneer hij er iets aan heeft, de gelezen stof daadwerkelijk toe gaat passen in zijn dagelijks leven of tot inzichten komt die eerder nog niet gevonden waren.
Maar misschien nog wel belangrijker, is de winst voor de schrijver zelf. Hoe heerlijk is het om je eigen warrige en rondvliegende gedachten te structureren door middel van schrijven. Losse ideeën omvormen tot heldere zinnen. Vage suggesties concretiseren tot punctuele stukken tekst. Beelden in je hoofd voor de ander visualiseren met behulp van mooie woorden..
Ik ben eruit: ik ga weer een blog beginnen. Misschien dat ik m'n blogs dan nog wel eens kan bundelen en in een blad of praatprogramma mag verschijnen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten